Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.
Tworzenie Podręcznika Operacyjnego – mapowanie procesów i tworzenie procedur organizacyjnych
Dla zespołów pracowniczych – firm i organizacji.
W dzisiejszym świecie biznesu, efektywność działania oraz spójność procesów organizacyjnych są kluczowe dla utrzymania konkurencyjności i rozwoju firmy. To szkolenie zostało zaprojektowane z myślą o osobach, które chcą usystematyzować działania w swojej organizacji, tworząc praktyczny i funkcjonalny podręcznik operacyjny.
Celem szkolenia jest wyposażenie uczestników w narzędzia oraz metody niezbędne do mapowania procesów i opracowywania przejrzystych procedur organizacyjnych. Wspólnie przejdziemy przez etapy tworzenia podręcznika operacyjnego – od zrozumienia struktury organizacyjnej, przez analizę i optymalizację kluczowych procesów, aż po dokumentację procedur. W efekcie, uczestnicy będą przygotowani do standaryzacji działań w swojej firmie, co nie tylko poprawi organizację pracy, ale również zwiększy gotowość przedsiębiorstwa do dalszego skalowania i rozwoju.
Metody: interaktywne wykłady, warsztaty praktyczne, studia przypadków, sesje pytań i odpowiedzi, praca w grupach.
Czas trwania: 3 dni intensywnych warsztatów (8 godzin dziennie).
Materiały: uczestnicy otrzymują kompletny zestaw materiałów szkoleniowych, w tym szablony map procesów, przykładowe procedury, instrukcje oraz listy kontrolne, umowy stanowiskowe.
PROGRAM:
I. Miejsce do tworzenia Podręcznika Operacyjnego
- Wybór odpowiedniego środowiska pracy – fizyczne i cyfrowe aspekty miejsca tworzenia.
- Narzędzia wspierające: jak wybrać platformy i oprogramowanie do dokumentacji procesów.
- Organizacja zespołu projektowego – przypisanie ról i odpowiedzialności.
II. Cel tworzenia Podręcznika Operacyjnego
- Dlaczego warto stworzyć podręcznik operacyjny?
- Jak jasno zdefiniowany cel podręcznika pomaga w jego strukturze i wdrożeniu?
- Korzyści dla firmy
- Budowa Podręcznika Operacyjnego
- Elementy składowe podręcznika (Proces, Procedura, Instrukcja, Lista Kontrolna, Umowa stanowiskowa)
- Inne Elementy – Wzory, Formularze, Mat. Szkoleniowe
- Wskazówki dot. języka, formatu, struktury, skuteczności każdego z elementów składowych podręcznika
- Cyfrowe narzędzia wspomagające tworzenie poszczególnych elementów podręcznika
III. Praktyczny warsztat z mapowania procesów
- Krok po kroku: jak zbudować podręcznik operacyjny od podstaw?
- Ćwiczenia zespołowe – tworzenie przykładowych procedur i map procesów.
- Analiza przypadków – rozwiązywanie problemów i dopracowanie podręczników na podstawie realnych przykładów uczestników.
IV. Aktualizacje Podręcznika Operacyjnego
- Narzędzia i strategie zarządzania wersjami dokumentu.
- Jak często aktualizować podręcznik i dlaczego to istotne?
- Proces wdrażania zmian i komunikowania ich zespołowi.
V. Jakich problemów Podręcznik nie rozwiąże
- Ograniczenia podręcznika operacyjnego – czego nie można oczekiwać od dokumentacji.
- Rola liderów w utrzymaniu efektywnego wykorzystania podręcznika.
Powiązane:
Opisy stanowisk pracy i zakresy obowiązków – praktyczne aspekty